Skype: Canada til Danmark

Jeg glemte helt at fortælle, at jeg skypede med Andrea i fredags! Sad og kedede mig på Facebook, da hun pludselig skrev "come on skype!". Det endte så med at vi snakkede sammen face-to-face i over en time. Det var virkelig great (: Men for at forstå det, må jeg nok hellere lige forklare..

Andrea er en pige på min alder, som kommer fra Canada. Vi mødtes på Cultures Shocked, et forum for udvekslingsstudenter, og har skrevet sammen siden november. Hun skal til Danmark i 2010/2011 her i august, og så har hun gået på high school i USA i seks måneder. Så vi skriver frem og tilbage med spørgsmål. Hun har nogle af de sjoveste spørgsmål om Danmark, men synes bare det er skønt, at der er nogen som interesserer sig for lille Danmark (: Hun besluttede sig for at ville til Danmark, på grund af Oprah, som var i Danmark i forbindelse med mødet om OL 2016, hvor hun konkluderede, at Danmark var et af verdenens bedste lande - pga. barselsorlov, rugbrød, gratis lægehjælp og uddannelse etc. ^^

Det var virkelig fedt at få snakket noget engelsk, og det blev endnu bedre da hun skulle prøve at lære hvordan man udtaler det danske sprog. Hun skulle afsted til "Rotary weekend" netop som jeg snakkede med hende, en weekend for udvekslingsstudenter, så hun var i fuld gang med at pakke. Hun skal så kunne præsentere sig selv på dansk. "Hi, my name is Andrea. I'm from Canada and I'm going to Denmark" var hvad hun skulle sige. Haha, det var så sjovt, det var den vildeste cowboy-accent ever, og man kunne knap nok høre at det var dansk! Men stor respekt til dem, som tager til et andet land uden at kende sproget i forvejen. Jeg sagde til hende, at jeg ville respektere hende forever og bukke for hende, hvis hun kunne tale dansk efter de 10 måneder, haha :P Vi har også snakket om at mødes til sommer, hvis hun kommer til Danmark før jeg tager til USA. Eftersom danske gymnasier starter tidligere end amerikanske high schools, så håber det bliver muligt -krydse fingre- (:

2 kommentarer :: Skype: Canada til Danmark

  1. Man kan sagtens nå at lære dansk på 10 måneder^ (:
    Agung fra vores klasse kom til Danmark fra Indonesien i august 2009, fordi hans far skal arbejde her i et år. Han lærte dansk efter 2-3 måneder og han kan nu forstå det, og taler det OK godt :D udtalen kan godt diskuteres, men det er fint når man tænker på, at han har været her så lidt! :D Han er bare ikke så glad for sneen, han synes det er mega koldt her, i forhold til Indonesien xD

    Vores lærer elsker at forberede os til ting, så vi har haft mundtlige prøve-prøver hvert forår og efterår siden 7. klasse - vi har tilogmed lavet opgaver i klassen, der er egnet niveauet i 2.g! -.-
    Mien fremlæggelser går også godt, men jeg er så nervøs når jeg sidder inde til prøve-eksaminerne, at jeg bare sidder stum og ikke siger noget som helst. Jeg tænker så meget på, ikke at gøre noget forkert, og så ender det med at jeg ikke sige noget som helst. Nedtur -.-
    Den eneste eksamen jeg ikke frygter er tysk eksamen, fordi jeg ved at jeg kan sproget bedre end allede andre (lød ret ondt, men det er sandheden xD) - sidste gang fik alle de andre nemlig 02, 4 og én fik 7, mens jeg fik 10 (sagde for lidt igen...) dér kan jeg da score en nogenludne karakter :I
    Ellers er jeg nervøs for alle andre mundtlige prøver, især synopseeksamen i dansk, og ja, fysik/ekmi prøven, som vi faktisk har en prøve-prøve med på torsdag (I'm dead.)

    Okii. Jeg er nemlig bare så bange for, at hvis jeg tager afsted et år til USA mens jeg går i gymnasiet, at jeg ikke lærer det samme som de har lært i f.eks. 2.g, for i 3.g kører de jo bare videre på alt det de har lært de andre år :s
    Jeg elsker simpelthen også at snakke uddannelse, og især når det er noget med udlandet ;D
    Og ja, jeg skal på gymnasiet efter 9. (: jeg overvejer at tage i Europaklasse som plaster epå såret, fordi jeg ikke kan komme til USA - der er man nemlig i skole i DK i 1. og 3.g, og i Tyskland i 2.g, og alt undervisning foregår på tysk og engelsk der. Men nu må vise (:

    Jeg stresser skam også for langt ud i fremtiden :( ved mig er det ikke kun 3 år - jeg stresser 10 år frem! Jeg er bange for, at jeg ender som jeg ikke vil ende, hvis du forstår. Jeg tlnker over ting man VIRKELIGT ikke burde tænke over som teenager -.-

    Det med at skrive korte kommentarer burde jeg vist også øve mig lidt på^ xD

  2. Problemet med mine eksaminer er, at jeg skal tænke over hvad jeg vil sige, inden jeg gør det. Og tænke et stykke tid over det, fordi jeg sidder i den der nervøse situation. Man har bare ikke tid til at tænke derinde...
    der rutsjer den for mig :( og så svarer jeg altid på deres spørgsmål med ja eller nej, og det trækker også ned... :(

    Min skole ER streng omkring karakterer... man kan nemt ryge ned fra 10 til 4 eller 02, hvis man ikke rækker hånden særligt meget op i timerne - jeg kæmper derfor også en evig kamp med mig selv om, at få rækket hånden op i timerne, så min karakterer ikke styrtdykker, som jeg desværre tror de gør nu her. Jeg glæder mig bestemt ikke til at se mine næste standpunktskarakterer :'S
    - Men igen, de vil så gerne forberede os til gymnasiet/HHX og det der ligner^ -.-
    Jeg kom også til at glemme at sige 2/4 af min tekst til projekteksamen, og turde ikke se på læren eller censoren :s jeg fik dog halet den ind igen, ved at svare korrekt på alle deres spørgsmål de stilte bagefte :) *proud* grunden til, at vi alligevel 'kun' fik 10 (hele b-klassen havde fået 12! :o) var at vores rapport havde fået karakteren 7 - vi havde glemt at skrive konklusion på, ha ha xD

    KAN man gøre sådan, at man f.eks. tager 1.g, så et år i udlandet, og så 2. og 3. g after that? Det vidste jeg ikke! :o *Ser lys for enden af tunnelen* så vil jeg klart overvejer den mulighed!
    Europaklassen tilbydes kun et sted i DK (andre gymnasier har måske det der ligner, men ikke helt det samme) og det på det gymnasium jeg skal gå på, fordi det ligger her i Sønderjylland og arbejder sammen med et gymnasium i Niebüll.
    Den eneste grund til at jeg ikke har valgt den linje er, at jeg ikke ved om de tilbyder spansk der (jeg har of course misset alle infomøder der har været omkring Europaklassen -.-) hvilket de gør på den sproglige linje jeg har valgt, og så er det også pænt nedern at skulle tage toget hver dag for at komme i skole, og så helt ned til Tyskland -.-

    Jeg ser os ingenting når jeg kigger ud i fremtiden, for jeg ved heller ikke hvad jeg vil efter gymnasiet -.- men jeg kan ikke lade vær! Det irriterer mig så meget -.-
    Men det er godt se det med, at vi så ikke ender med at skulle tænke over disse ting for sent xD

    Jeg har fjernet den midlertidigt fra min side, fordi jeg ikke synes jeg har nok 'MORE'-sider på den og jeg er ved at lave nogle ændringer på det meste af siderne derinde.
    Men du kan da få et link til den/dem her:
    www.myciinderellastory.blogspot.com/p/profilen.html

Send en kommentar